Kom tæt på det nordiske - temadag för lärare

Hur kan man skapa skolsamarbete med utgångspunkt i ländernas gemensamma bakgrund och ämnet historia? Hur framställs samma historiska händelser i danska och svenska facktexter och i skönlitteratur för barn och unga? Hur går man till väga i praktiken om man vill starta ett samarbete med andra nordiska klasser? Finns det digitala möjligheter som alternativ till ett besök hos varandra?

De danska och svenska parter som samarbetat kring projektet ”Kom tæt på det nordiske” bjuder in till en temadag om nya möjligheter till nordiskt samarbete, där historieämnet är i fokus. Erfarenheterna kommer främst från ett projekt med lärare och elever i årskurs 6 från Fredericia och Malmö, som arbetade med 1600-talets historia. Till detta projekt utformades ett undervisningsmaterial till elever i årskurs 6 (finns på danska) och vid projektets slut har vi sammanställt en manual för lärare (på danska och svenska). 

Målgrupp: Temadagen riktar sig till danska och svenska lärare.  

Tid: Tisdagen den 1 oktober 2019 kl 9.30 -15

Plats: Rosenborg slott, Øster Voldgade 4a 1350 København K  (fem minuters promenad från Nørreport station). http://www.kongernessamling.dk/rosenborg/

Program:

9.30-10: Samling och morgonkaffe

10.00: Introduktion till dagen

10.20-11.30: Visning av Rosenborg slott på tema ”Den dansk-svenske broderfejde – konflikt og propaganda”.

11.30-12.30: Workshop 1  i två grupper (se beskrivning).

12.30- 13.30: Lunch. Möjlighet till nätverkande.

13.30- 14.30: Workshop 2 (grupperna byter) 

14.30-14.45: Avslutande diskussion


 

Workshops:

  1. Undervisningsmaterialet ”Hvem er ven och hvem er fjende” i undervisningen

Rasmus Welling, Muserne i Fredericia och FALIHOS *. 

Hur framställs samma historiska händelser i danska och svenska facktexter och i skönlitteratur för barn och unga? Hur kan vi använda oss av texter och bilder som historiska källor? Kan vi lita på dessa? Och vem vann egentligen Skånska kriget?

Med utgångspunkt i undervisningsmaterialet  ”Hvem er ven og hvem er fjende”, ger denna workshop exempel på hur man kan arbeta med källor, historiebruk och nordiska språk på mellanstadiet.

*FALIHOS = Foreningen af lærere i historie og samfundsfag

 

  1. Nordiskt skolsamarbete – samarbets- och finansieringsmöjligheter 

Marianne Bomgren, Skoletjenesten Öresund och Anders Peter Nielsen, Clio.

Hur går man till väga i praktiken om man vill starta ett samarbete med andra nordiska klasser? Vad kan man samarbeta om? Var och hur kan man söka finansiering? Hur kan man involvera sitt lokala museum? Hur kan man samarbeta och kommunicera skolklasser emellan om man inte har möjlighet att besöka varandra?

Med utgångspunkt i  manualen ”Kom tæt på det nordiske”  ger workshoppen kunskaper om hur man kan skapa ett nordiskt skolsamarbete.

 

Temadagen är arrangerad av : Museerne i Fredericia, Skoletjenesten Öresund, Nationalt netværk af skoletjenester, FALIHOS, Clio och Kongernes samling – Rosenborg.